Regulamin Rady Naukowej IM PAN
Pobierz: "Regulamin Rady Naukowej IM PAN"
§ 1
Rada Naukowa Instytutu Matematycznego Polskiej Akademii Nauk, zwana dalej Radą, działa na podstawie:
- Ustawy o Polskiej Akademii Nauk z dnia 30 kwietnia 2010 r. zwanej dalej Ustawą; (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1183 z późn. zmianami).
 - Statutu Instytutu Matematycznego Polskiej Akademii Nauk, zatwierdzonego przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk dnia 28 marca 2011 r, zmienionego uchwałą Rady Naukowej Instytutu Matematycznego Polskiej Akademii Nauk z dnia 25 października 2012 r., zatwierdzoną przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 18 kwietnia 2013 r. oraz uchwałą Rady Naukowej Instytutu Matematycznego PAN z dnia 17 października 2017 r. zatwierdzoną przez Prezesa PAN w dniu 15 grudnia 2017 r. oraz uchwałą Rady Naukowej Instytutu Matematycznego PAN z dnia 18 czerwca 2019 r. zatwierdzoną przez Prezesa PAN w dniu 27 września 2019 r. zwanego dalej Statutem.
 
§ 2
Niniejszy Regulamin określa tryb działania Rady.
§ 3
Do wykonania zadań Rady, przewidzianych w Ustawie i Statucie, wymagana jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady, na zebraniu Rady zwołanym zgodnie z § 4 niniejszego regulaminu z zastrzeżeniem treści §16 ust. 3. Przy obliczaniu wymaganego kworum nie uwzględnia się nieobecności członków Rady, którzy ukończyli 75 lat.
§ 4
- Rada zbiera się co najmniej trzy razy w roku.
 - Pierwsze zebranie Rady nowej kadencji zwołuje Przewodniczący ustępującej Rady, zgodnie z 17 pkt. 2.
 - Następne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady, z własnej inicjatywy, lub na wniosek: Przewodniczącego Wydziału III PAN; Dyrektora Instytutu; jednej piątej członków Rady; połowy pracowników naukowych Instytutu, nie później niż trzydziestego dnia od otrzymania wniosku.
 - W uzasadnionych przypadkach zebranie Rady może odbyć się w trybie zdalnym, przy wykorzystaniu elektronicznych komunikatorów zapewniających niezbędny poziom tajności obrad i głosowań.
 - Zawiadomienia o zebraniu Rady, wraz z proponowanym porządkiem obrad, są rozsyłane członkom Rady oraz Przewodniczącemu Wydziału III PAN, co najmniej dziesięć dni przed terminem zebrania.
 - Członkowie Rady potwierdzają udział w zebraniu Rady, podpisem na liście obecności. W przypadku posiedzeń zdalnych każdy z uczestników jest wyraźnie widoczny co należy traktować jako elektroniczne potwierdzenie uczestnictwa. Posiedzenia są nagrywane z włączoną rejestracją obrazu i dźwięku. Sekretarz RN odnotowuje na liście obecności nazwisko każdego członka RN oraz zaproszonych gości.
 - Członkowie Rady nieobecni na zebraniu Rady usprawiedliwiają swoją nieobecność, listem do Przewodniczącego Rady.
 - Członkowie Rady, wyjeżdżający za granicę na okres dłuższy niż sześć miesięcy, informują Przewodniczącego Rady o okresie swojej nieobecności w kraju.
 
§ 5
- Rada wybiera Przewodniczącego Rady, dwóch Zastępców oraz Sekretarza Rady. Funkcji tych nie może pełnić dyrektor instytutu oraz jego zastępcy.
 - Dla wyboru potrzebna jest bezwzględna większość głosów, oddanych w tajnym głosowaniu, na zebraniu Rady, odbywającym się zgodnie z § 3.
 - Dla odwołania ze stanowisk, o których mowa w pkt. l, potrzebna jest zgoda bezwzględnej większości ogólnej liczby członków Rady, wyrażona w głosowaniu tajnym na zebraniu Rady.
 - W skład Prezydium Rady wchodzi Przewodniczący Rady, dwóch Zastępców, Sekretarz Rady oraz Dyrektor Instytutu i jego zastępcy do spraw naukowych.
 
§ 6
- Przewodniczący Rady przewodniczy zebraniom Rady i Prezydium Rady, oraz reprezentuje Radę na zewnątrz.
 - Zastępcy Przewodniczącego Rady pełnią obowiązki Przewodniczącego Rady podczas jego nieobecności, lub na jego prośbę.
 - Sekretarz Rady odpowiada za przygotowanie zebrań Rady i Prezydium Rady oraz sporządzenie protokołów.
 
§ 7
- Prezydium Rady czuwa nad zgodnością czynności Rady z Ustawą, Statutem, niniejszym Regulaminem, oraz innymi obowiązującymi przepisami.
 - Zebrania Prezydium Rady Naukowej zwołuje Przewodniczący Rady Naukowej.
 - Prezydium Rady przygotowuje porządek zebrań Rady, wraz z odpowiednimi materiałami, oraz nadzoruje wykonanie uchwał Rady.
 - Prezydium Rady wysyła członkom Rady w formie papierowej lub przy użyciu technik informatycznych, co najmniej dziesięć dni przed zebraniem Rady, proponowany porządek zebrania, wraz z istotnymi materiałami, w szczególności: protokół poprzedniego zebrania Rady; wszystkie recenzje wymagane w planowanych przewodach habilitacyjnych i postępowaniach o nadanie tytułu naukowego; materiały dotyczące spraw wynikających z § 10.
 - Rada może upoważnić Prezydium Rady do wykonania określonych zadań w okresie między zebraniami Rady, z zastrzeżeniem § 8 pkt. 4.
 - W okresie między zebraniami Rady, Prezydium Rady może zasięgać opinii członków Rady w określonej sprawie, zwracając się listownie do wszystkich członków Rady jednocześnie.
 - Przewodniczący Rady informuje Radę o pracy Prezydium Rady.
 
§ 8
- Rada może powołać komisje, określając zakres ich działania i kompetencje, oraz wybierając ich skład spośród członków Rady.
 - Komisje przedstawiają Radzie swoje ustalenia. Członek komisji, który nie zgadza się z ustaleniami komisji, powinien przedstawić Radzie swoją opinię.
 - Rada, Prezydium Rady i komisje Rady mogą zasięgać opinii ekspertów nie będących członkami Rady.
 - Rada nie może przekazać Prezydium Rady ani komisjom Rady swoich kompetencji stanowiących.
 
§ 9
- Rada dba o wysoki poziom naukowy Instytutu, zwłaszcza poprzez regularne ocenianie pracowników naukowych oraz całokształtu działalności Instytutu.
 - Komisja ds. zatrudnienia i oceny działalności naukowej pracowników, w porozumieniu z kierownikami zakładów, dokonuje okresowych ocen wyników pracy asystentów i adiunktów co dwa lata, a profesorów co cztery lata.
 - Podstawę oceny pracowników naukowych Instytutu stanowią ich sprawozdania roczne, przechowywane w Instytucie.
 
§ 10
- Rada przyjmuje do wiadomości wyniki oceny dokonanej przez Komisję.
 - W przypadku oceny negatywnej profesora lub profesora IM PAN zatrudnionego na czas nieokreślony Rada może wnioskować o dokonanie ponownej oceny w okresie nie krótszym niż jeden rok i w przypadku ponownej oceny negatywnej wnioskować o rozwiązanie umowy o pracę.
 - W przypadku oceny negatywnej pozostałych pracowników naukowych Rada może wnioskować o dokonanie ponownej oceny w okresie krótszym niż dwa lata albo o rozwiązanie umowy o pracę.
 - Pracownikom naukowym Instytutu przysługuje prawo odwołania od oceny ich działalności zawodowej, w szczególności od oceny ich pracy. Odwołanie składa się do Wiceprezesa PAN nadzorującego pracę III Wydziału. Regulamin odwołań ustala Prezes Akademii.
 
§ 11
- Rada uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe
 - Rada opiniuje wnioski Dyrektora Instytutu o zatrudnienie nowych pracowników naukowych na okres dłuższy niż ½ roku.
 - Rada opiniuje wnioski o awans na stanowisko profesora, o przedłużenie zatrudnienia na okres dłuższy niż 1 rok lub o rozwiązanie zatrudnienia pracowników naukowych.
 - Dyrektor Instytutu informuje Radę o kończących się zatrudnieniach, o powodach zakończenia zatrudnienia, oraz o urlopach powyżej jednego roku.
 
§ 12
Rada nadzoruje działalność wydawnictw Instytutu. Zatwierdza skład i propozycje zmian w składzie komitetów redakcyjnych. Może również powierzać członkom tych komitetów określone zadania.
§ 13
- Rada nadzoruje studia doktoranckie w Instytucie, oraz powołuje i odwołuje Kierownika Studium Doktoranckiego Instytutu.
 - Rada pełni również rolę nadzorczą oraz doradczą w odniesieniu do Szkół Doktorskich, tworzonych przez Instytut, zgodnie z umowami dotyczącymi tychże szkół.
 
§ 14
- Pracownicy naukowi i doktoranci Instytutu mogą zwracać się do Rady, na piśmie, w sprawach dotyczących działalności Instytutu i Rady, określonych w Statucie lub niniejszym Regulaminie.
 - Rada ma prawo wyrażania opinii środowiska matematycznego związanego z działalnością Instytutu, we wszystkich sprawach, które uzna za doniosłe.
 
§ 15
- Rada na początku zebrania przyjmuje porządek zebrania.
 - Protokół zebrania Rady podpisują Przewodniczący Rady i Sekretarz Rady.
 - Protokół zebrania Rady jest zatwierdzany przez Radę, na najbliższym zebraniu, po rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych przez członków Rady.
 - Protokoły zebrań Rady są przechowywane w Instytucie przez okres co najmniej dziesięciu lat i są dostępne, do wglądu, dla pracowników naukowych Instytutu oraz członków Rady.
 - Protokoły zebrań Prezydium Rady są dostępne dla członków Rady.
 
§ 16
- Postanowienia, uchwały i opinie Rady, w sprawach nieuregulowanych obowiązującymi ustawami, przepisami i niniejszym Regulaminem, są przyjmowane zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na zebraniu. Przewodniczący zebrania zarządza głosowanie, jawne lub tajne, którego przedmiot i wynik są zapisane w protokole zebrania Rady. Głosowanie jest tajne na życzenie członka Rady.
 - Decyzje o wyróżnieniu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych podejmowane są w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
 - W okresie między zebraniami Rady, Prezydium Rady może zarządzić głosowanie w określonej sprawie przy użyciu technik informatycznych zachowujących wymagania prawne. Postanowienia uchwały i opinie Rady są przyjmowane wymaganą w danej sprawie większością głosów członków Rady biorących udział w tym głosowaniu. Głosowanie uznaje się za ważne, jeśli wzięła w nim udział co najmniej połowa uprawnionych do głosowania członków Rady.
 
§ 17
- Rada nadzoruje wybory do nowej Rady.
 - Do czasu ukonstytuowania się nowej Rady, dotychczasowe Prezydium Rady pełni niezbędne obowiązki.
 
§ 18
Niniejszy Regulamin został przyjęty przez Radę na zebraniu w dniu 14 kwietnia 2011 r., ze zmianami dokonanymi uchwałą Rady Naukowej z dnia 25 października 2012 r. , uchwałą Rady Naukowej z dnia 20 czerwca 2013 r., uchwałą Rady Naukowej z dnia 23 stycznia 2020 r. oraz uchwałą Rady Naukowej z dnia 28 stycznia 2021 r.